Роксолана Жаркова
Нуль цілих, нуль
десятих. Повість / Київ : Український
пріоритет, 2021. – 172 с.
Справа
в тому,
Що
в мене немає дому
І
за правилом доброго тону,
Як
за правилом доброго ременя,
Згадаю,
з якого я племені,
Пригадаю,
з якого міста.
Я
чекаю на своє Греммі,
В
мене просто нема де сісти,
Написати
свою промову:
У
мене немає дому…
(«Один в каное»)
Як люди не
втомлюються пам’ятати? Якийсь дивний механізм, чимось схожий до годинникового,
зі всіма його колісцями й пружинками, крихітними гаєчками і стрілочками, рухає
спогадом.
(Р. Жаркова, «Нуль цілих, нуль десятих»)
Дебютна повість
сучасної української письменниці, літературознавці та есеїстки Роксолани
Жаркової – історія світобудови чи то світостановлення одного, найважливішого,
бо розміщеного в епіцентрі оповіді, життя.
«Ціную книги, з яких лине світло», –
написала авторка в одній зі своїх рецензій, а відтак створила книжку, наскрізь
просочену світлом. Воно пробивається звідусіль: із ледь зримих непевних
трикрапок, що обривають думку або ж навпаки – залишають для неї простір; із
дужок, які захищають від [зовнішнього, внутрішнього] і поглиблюють сенси, не
даючи пробити дно; із заблуканих у (мета)фізичних просторах очей героїв; із
відблисків крапель поту на чолі чи тілі тих, хто кохає, боїться, втрачає, радіє
(*розкласти у бажаній послідовності*);
зі Слова і навіть з Мовчання (пишу з великих літер, бо визнаю їх повноцінними
учасниками процесотворення).
«Часто ми тікаємо в
мовчання. Емігруємо у мовчання саме тоді, коли не знаходимо притулку в нашій
мові. Коли бракує слів. Коли слова розстріляні, як птахи в польоті. Що більше
не прилетять… Не повернуться…»
(Р. Жаркова, «Нуль цілих, нуль десятих»)
У
цьому тексті я багато цитуватиму; коли йдеться про літературу, що зачіпає
чуттєвість і досвід, не вдатися в абсолютну суб’єктивність буває складно.
Проблема
пошуку мови для ословлення внутрішніх значень – одна з найгостріших та
найістотніших з-поміж усіх порушених у творі. Часом слів бракує, а часом їх аж
надто багато: увесь текст – це своєрідна сповідь-не-щоденник звичайної /на
позір/ людини (хоча хто встановив межу
тієї «звичайности?). Таких, як Вадим, ми бачимо щодня: вони снують дорогами
завчених чи нових маршрутів; працюють в офісах / видавництвах /ресторанах / на
автостанціях / (…); пишуть статті для брендових видань або для районних газет;
винаймають номер у найдорожчих апартаментах чи ліжко в хостелі, чи квартиру на
околицях міста; вони живуть – принаймні намагаються жити – носячи у кишенях уламки
власних історій, шукаючи в кого/що вірити і кому/чому довіряти. У епоху
постправди вкрай важливо бути чесними принаймні з собою. І з людьми навколо. І
з читачами (?). Але надто чесними бути теж зле.
Найбільша
іронія Мовчання в тому, що Вадим журналіст, а отже, його професійний обов’язок
– пошук потрібних Слів.
«Думав, що можу
писати про все. Про ціни на продукти й квартплату, оренду житла, лосьйони для
тіла, великий футбол, чоловічі шкарпетки, шкідливість фаст-фуду, фільми, що
вчора вийшли в прокат, масову літературу, жінок з обкладинки Плейбоя… Мав би
писати про все. Вміти це робити – зосереджено колупаючи тему, як дірку в зубі,
скрупульозно добираючи відповідні аргументи за і проти зволожуючого крему чи
сандвіча з МакДаку, врівноважено давати коментарі на користь перемоги
мадридського «Реалу». І я робив це. Майже десять років. А потім якось утратив
свій фаховий нюх»
(Р. Жаркова, «Нуль цілих, нуль десятих»)
Коли
народжуються сюжети
В
основі твору – поліфонічні монологи-дискусії Вадима, який прилетів до Баку
писати колонку про місцеве життя, архітектуру, видобуток нафти. Такий собі
погляд зсередини очима туриста-емігранта. В Азербайджан він прибуває ледь не з
пустим гаманцем (грошей вистачить, щоб
тиждень-два прожити в готелі – а далі?), зате з повними валізами потрібних
і непотрібних речей, які тягне на собі, мов черепаха панцир: український паломник-вигнанець-із-власного
[луганського] дому:
«Уяви. І помри від
своєї уяви. Хай тобі затерпне душа, щедро наковтавшись чорних черемхових ягід
примарних сподівань.
Кого зустріну? У
місті, яке вже не… А що таке буферна зона? (…)
Від Луг..ка – значок
на мапі, стаття у вікіпедії, особи з луг..ою пропискою, діти з луг..им
дитинством. І це страшно, коли життя падає під землю. Ходиш беззубий і німий,
як малюк із дитбудинку. По тебе прийдуть? Колись?»
(Р. Жаркова, «Нуль цілих, нуль десятих»)
Бути вдома
«У
мене немає дому» проноситься вихором після вигнання з Раю, нехай і
недосконалого, але такого щемливого й СВОГО Раю: невтілене щастя і право на
причетність до власної історії підштовхує його до втечі-повернення,
самозаглиблення: герой свідомо
зупиняється на межі того ж таки /багатоликого/ щастя, не дозволяючи собі
повноцінно увійти в (напів)відчинені двері. Він
живе не стільки минулим, скільки у минулому, перебираючи в пам’яті
моменти спотикання; намагаючись «зловити метелика», вбивство якого й могло
призвести до викривленої реальності.
У новому місті Вадим обростає новими
людьми, подіями, спогадами, роздумами, втратами:
«У мене тепер є Алі.
І ще Гасан. Хтось – дивакуватий зрілий художник з босими дитячими ногами й
скаженими левиними планами. Хтось – смаглявий юнак-таксист, що не дав мені
безслідно розчинитися у цій країні вогню і вітрів. У мене є одна Міль. (…) У
мене порожній холодильник. Дві пляшки
червоного напівсухого. І незакінчена історія про нафтовика, що живе обіч моря.
У мене – купа боргів. Жодного фото з Міль. Жодного плану повернення або втечі.
Це поки весь список того, з чим і без чого мені тепер…»
(Р. Жаркова, «Нуль цілих, нуль десятих»)
Мимоволі згадуються слова з пісні «Інше
місто» українського гурту Dakh Daughters: «Завтра встану й поїду в інше місто / Там я
стану кимось іншим / Там я буду такою, як треба / Там усе буде просто».
Проте..
ПРО/ТЕ
«Нуль цілих, нуль десятих» –
повість-мозаїка, складена з різних частин кольорових скельць, деякі з них надто
важкі, наче штучно приєднані, а деякі – ледь помітні. Лише поєднуючись, вони
здатні утворити абстрактне у своїй конкретності полотно сюжету. Мовою головного
героя повісті письменниця ставить багато запитань, відповіді на які кожен
шукатиме для себе наодинці – сам із собою, сам для себе, по-своєму: це не та
книжка, яку вдасться читати дорогою до роботи або під час чаювання: вона
вимагає максимальної залучености,
навіть співпроживання. Водночас це й
повість-катарсис, що залишає по собі терпкий післясмак гранатових плодів. І
якби у Вадима питати, які на смак гранати, він би, певно, відповів: «Як знищена домівка».
Я вже писала, що головний герой (не?)свідомо уникає
щастя, а його спроби пояснити себе і світ
собі та світу не втискаються у сферу впливу персонажа літературного твору.
Вадим перебрав на себе віжки керування, став автором – він САМ сказав про себе (а питання ж не лише у
викладі від першої особи – «я», «ми»): Роксолана Жаркова створила /краще
сказати наділила життям/ настільки
повнокровного персонажа, що іншого шляху не залишалось ні у нього, ні в неї.
Часом і Вадим, і світ навколо нього
опиняється у проваллях сенсів, коротких і членованих, наче розрізане
пластмасовим ножиком із дитячого набору на кільканадцять частин тільце
черв’яка, що виростає до змія Уробороса. Поглинання власного хвоста неуникне.
(Само)виривання із замкненого кола нуля цілих, нуля десятих – єдина можливість
повернення. Думаю.
Зрештою:
якби
я була впевнена у тому, що
метамодернізм таки існує, то ствердила б, що це перша виразно метамодерна повість в українській літературі. Тут і
гіперсаморефлексійність, і можливість прямого співставлення / перенесення; і
вигадливість, і епічний лаконізм, і надпроєкція, і ще багато іншого, що якось
на диво природно вміщене в невеликому за обсягом творі. Виразним у формально-змістовому
плані є надзвичайно щільне метафоричне письмо-плетиво.
«Нуль
цілих, нуль десятих» – книжка про все, але не «ні про що». Як написала в анотації авторка, «Тут чекають померлих як живих. Тут готують
їжу і моляться до морів. Тут народжують синів, аби потім відпустити їх на
війну. Тут емігрують: в минуле, яке все ще продовжує боліти; у любов, яка не
перестає тривати навіть після всього; у мовчання, яке деколи і є нашою єдиною
відповіддю на всі питання цього світу». Тут життя пульсує пам’яттю. Тут усе
відчувається інакше.
Книжку можна взяти у
фондах відділу абонемента.
Марина
Горбатюк
Немає коментарів:
Дописати коментар