В Європі (під впливом католицизму) початком року вважали січень, а Російська імперія, до складу якої входила частина українських земель, була чи не єдиною країною зі старим літочисленням: щоб уніфікувати розбіжності Петро І запропонував церковникам перенести святкування Нового року на середину другого місяця зими.
Традиційно на січень припадає найбільше
свят, це пов’язано не лише з новорічною обрядовістю: зимовий період дозволяв
селянам перепочити від тяжкої фізичної, насамперед землеробської, праці. У СРСР
офіційний початок року змістився на 14 днів уперед (1 січня), проте церковна
традиція відзначення залишилася незмінною, відтак у нас співіснують дві дати.
У переддень Нового року часто
ворожили. Популярністю користувалося ворожіння, пов'язане з родючістю. На ніч у
дворі залишали стіг жита, пшениці і ячменю; у народі вважали, на якій копиці сіна буде
іній, та культура і вродиться найкраще.
Святкування старого Нового року
починалося з вечора 13 січня. Дівчата поодинці чи гуртом обходили сусідів та
родичів, щоб защедрувати. Щедрувальницькі звичаї нині нерідко плутають із
колядками та посівальниками, натомість це була окрема передноворічна дія, в
якій брали участь лише дівчата. Обходячи оселі, вони виконували величальні
пісенні тексти господарям, а ті обдаровували їх смачними
гостинцями. Один із найвідоміших:
В мене платтячко рябеньке.
Я не знаю ні «аз», ні «буки»,
Тому подаруйте щось у руки!
Передноворічних
забав було найбільше у молоді, вони збиралися ввечері в одній з осель –
дівчата, потайки від парубків, ішли ворожити, а хлопці, розбившись на невеликі
гурти викрадали у них ворота, за які батько мав відкупитися. Тому в ніч перед
Новим роком господарі ретельно стерегли обійстя: чим більше пильнував газда, тим
азартнішою була спокуса в юнаків; вони вдавалися до найрізноманітніших
хитрощів.
Щойно починало розвиднюватися, до осель навідувалися посівальники: якщо напередодні господинями щедрувань були лише дівчата, то тепер таким правом користувалися лише хлопці. Засівати годилося лише житнім зерном (зрідка – пшеничним), інші злакові не використовували. Засівальник мав розбірливо продекламувати поетичну примовку-побажання. Особливо цінувалися оригінальні привітання.
Джерело фото: thetraveller.com.ua. |
Ми підібрали невелику добірку книжок,
які допоможуть детальніше ознайомитися зі звичаями та традиціями новорічно-різдвяних
свят:
Воропай,
Олекса.
Звичаї
нашого народу : етнограф. нарис / О. Воропай. – Харків : Фоліо, 2013. – 512 с. – (Перлини української культури).
Дорогоцінна
енциклопедія українознавства. – Донецьк : БАО, 2009.
288 с. : іл.
Скуратівський,
Василь Тимофійович.
Український
рік : розповіді / В. Т. Скуратівський. – Київ : Веселка, 1996. – 238 с. : іл.
Ця книга – своєрідна енциклопедія українського народознавства, яка увібрала в себе багатющий досвід народних спостережень про погоду, розповіді про походження назв місяців, тижнів, днів, про те, коли краще розпочинати і завершувати ту чи іншу роботу.
Сосенко,
Ксенофонт.
Різдво-Коляда
і Щедрий вечір : культуролог. оповідь. – Київ :
Український письменник, 1994. – 286 с.
Написана видатним
вченим-етнографом і церковним діячем Ксенофонтом Сосенком книга вперше вийшла друком 1928 року у
Львові, відтоді її не перевидавали. Матеріал, яким оперує
автор, відкриваючи праглибини українського народознавства, викликає нині
особливий інтерес у читачів.
Немає коментарів:
Дописати коментар