вівторок, 17 січня 2023 р.

Що ми знаємо про Івана Вишенського?

На життя народитися – це коли, вийшовши з утроби у цей світ і дійшовши зрілого віку, думка вже має силу відрізнити зле від доброго.
Іван Вишенський

Худ. Юліан Буцманюк. Проповідь Івана Вишенського 

Іван Вишенський (близько 1550 після 1621)  український релігійний і літературний діяч раннього нового часу, преподобний. Православний монах, письменник-полеміст консервативного, ортодоксального напрямку.

Вважають, відомий полеміст був родом із містечка Судова Вишня, що на Львівщині прихильником цієї теорії був Іван Франко, дотепер припущення щодо місця народження залишається офіційно визнаним, хоча деякі дослідники, покликаючись на фрагментарні згадки у творах самого І. Вишенського, пропонують інші версії. Зокрема йдеться про перебування на Волині – молоді роки майбутнього діяча минали в Луцьку, він добре знав це місто та його звичаї, мав доволі вільний спосіб життя, товаришував з католиками. Закликаючи православних не слухати католицьких проповідників, пише: «І я колись у тій пробі був і латинського оратора слухав. Через те хочу тихо, покірливо нагадати (аби ви стереглися пильно таких медових слів, у яких живе трутизна), як латинський оратор, майстер за достойністю сану, мав дружбу зі мною в Луцьку і не утаїв переді мною тілесної пожадливості, якою був переможений, тобто він прагнув блуду від цнотливої дівиці і не міг досягти того повабками, оскільки був рябий. А як того досяг? Ото так, розкажу тобі, солодкими словами й бесідами звабив дівицю і при допомозі тієї словесної улесливості цноти дівицю таки звабив» (сучасною українською мовою переклав В. Шевчук).  

Коли саме І. Вишенський покинув світське життя й подався в ченці, сказати складно. Деякі дослідники вважають, що це сталося ще задовго до Берестейської унії, у 70-х або 80-х роках XVI ст. Подавшись на Афон, письменник проходив через землі Болгарії й Македонії. Про це опосередковано свідчить десятий розділ «Книжки», який має розлогу назву «Новина, чи звістка про те, як знайшли тіло вбитого Варлаама, архієпископа Охридського, у місті Велісі, який постраждав за істину й був кинутий у ріку, що зветься Вардар. Як його знищили, а потім перенесли те триблаженне тіло до Охрида. І нині в мертвих воно більше, як у живих суще, чуда творить і проповідує таїнство воскресіння і надію прийдешнього віку, до решти осоромлюючи та викриваючи світ і світодержця-диявола».

Система поглядів Івана Вишенського близька до переконань Томаса Мора, Еразма Ротердамського, Томаса Мюнцера та ін. Незважаючи на заперечення полемістом «латинської вченості», він не виходить за межі пошуків католицьких і протестантських мислителів XVI століття.

З перших кроків літературної діяльності полеміст посів позицію оборонця політичних, економічних і релігійних прав українського народу. Вже в «Писанні до всіх взагалі в Лядській землі живучих» (початок 1590-х років) він запитував : «Де ж нині в Лядській землі віра, де надія, де любов, де правда і справедливість суду ?.. Все смертоносний гріх, все пеклом, адом й геєною вічною смердить…»

1596–1616 рр. виявилися найпліднішими у творчості І. Вишенського. Письменник був глибоко вражений подіями 1596 р. Берестейська унія викликала в нього обурення, і він написав низку творів на захист православ’я. Першим таким твором стало «Послання до князя Василя Острозького» (1598–1599) [засудження книжки П. Скарги «Sinod brzeski»]. Другим твором письменника цього періоду є «Порада, як себе очистить церква Христова», яка була ніби частиною «Послання», але становила окремий трактат. Різкій критиці в ньому піддано православне духовенство, яке прийняло унію. В «Пораді» звучала ідея природної рівності всіх людей, з якої випливає й соціальна рівність.

А втім, ставлення Івана Вишенського до світського світу – проблематичне питання з огляду на те, що полеміст багато років провів на Афоні, народного життя не знав і в одному з творів, відповідаючи на запрошення повернутися в Україну, писав: «Я з народом заповітів не закладав і відповідей не творив; народу я не знаю, бесідою з ним не спілкувався і на очі не здибувався». А все ж упродовж 16041606 pp. І. Вишенський відвідав Україну письменника не раз просили повернутись на батьківщину в скрутні для православних часи. Спочатку він зупинився на кілька місяців в Угорниках (там жив його афонський друг Іов Княгиницький), а потім, очевидно, подався до Львова, де на нього чекали братчики. У Львові був недовго, бо не зійшовся в поглядах з керівниками братства переїхав спершу в Уневський монастир, прожив там 1,5 р., а потім повернувся на Афон.

Попри тотальні заперечення матеріального світу, І. Вишенський уважно спостерігав за розмаїттям засуджуваних ним принад. Протиставлення простим людям, бідноті, тих, хто дбає не про вічне життя, а лише про власні статки, набирає форми осуду суспільної верхівки: «Ви їх пот мішки повні грішми, злотими, талярами, півталярами, орти, четвертаки і потрійники напихаєте, суми докладаєте в шкатулах... А тіє бідниці шелюга, за що солі купити, не мають... Тіє хлопи з одноє мисочки поливку альбо борщик хлебчють, а ми предся по кількодесять півмисків розмаїтими смаками уфарбованих пожираєм...».

Іван Франко писав: «Івана Вишенського зачисляють звичайно до полемістів, що боронили православіє проти заходів латинства та унії. Се вірно, але тільки в часті. Властивої полемічної аргументації в його писаннях не так багато, як би веліла догадуватися назва полеміста, та й то властиві догматичні дискусії у нього не оригінальні, а взяті переважно з сучасних руських або польських полемічних творів. Головна сила полеміки Вишенського, яка дуже часто переходить у сатиру, лежить у його глибокім розумінні етичної сторони спору між латинниками й православними, а головна сила його таланту в ілюструванні релігійних віроучень та суспільно політичних відносин прикладами, подробицями та порівняннями, взятими з дійсного життя».

Характерними рисами письменницького індивідуального стилю полеміста є:

«момент присутності», що створює «імітацію діалогу»;
емоційність, експресія, котра досягається за рахунок «допиту» опонента, внутрішньої незгоди з ним, запальності, звинувачень;
використання біблійних мотивів, образів, міфів, притч;
вживання яскравих неологізмів;
звертання, запитання, оклики;
гротескно-сатиричне зображення дійсності, наявність карикатурних портретів. 
простота і ясність викладу;

У 1610 р. І. Вишенський збирався ще раз відвідати Україну, але захворів.
Про останні роки життя достовірних відомостей нема. Помер на Афоні, очевидно, в 20-х роках XVII ст. У 1633 р. чернець Леонтій у листі до львівського міщанина Миколи Золоторуцького згадує про «великого старця Іоанна Вишенського святогорця» вже як про покійного.

Письменницька діяльність І. Вишенського тривала понад 25 років.

Книжки є у фондах бібліотеки.
Використано матеріали з інтернет-ресурсів.
Підготувала Марина Горбатюк

Немає коментарів:

Дописати коментар