четвер, 27 січня 2022 р.

Замовклий кларнетист// Павло Тичина та його «сходження на Голготу»

Ти знов. А як же дух і форма?
А як же вічне битіє?
Невже отак без сліду жорма
і пожере мене?
 
Чи, може, зовсім не питати? –
Мовчатиму. Мовчу.
Уже і всесвіту не чуть –
лиш тиша ллє і ллє...

П. Тичина

М. Жук. Фрагмент панно «Біле і  чорне» (1912). Моделлю для «чорного янгола» став  двадцятирічний Павло Тичина. Образ «білого янгола» має портретну схожість із Поліною Коновал  донькою чернігівського поета й драматурга Івана Вороньківського, котра була першим коханням  П. Тичини

Павло Тичина (1891–1967) для мене особливий у багатьох сенсах: не лише як поет, хоча його ранньої творчости цілком достатньо для визнання Генія (як сконстатував Василь Стус, «йому судилась доля генія»). У старших класах я сміялася із «хрестоматійного» Симоненкового запитання «Ти знаєш, що ти – людина?». Тоді воно видавалося наївним, риторичним… Тільки тепер, відкинувши підліткове нерозуміння літературних і особистих контекстів, починаю потрохи усвідомлювати: людиноподібність не прирікає на людинобуття.

На  квартирі у Л. Папарук під час одного з приїздів до Києва, 1920-ті

Тичина знав відповідь, він знав, ким є насправді, а це нерідко ставало найбільшою мукою: якби міг без утрат – бодай ненадовго – відмовитись від свого «титулу», відкинути чуттєве світосприйняття, то роздвоєння, може, не сягнуло б таких висот. Зрештою, воно поглинуло кларнетиста, перетворивши його на режимного одописця. Поет прожив достатньо довге життя, хто зна, може, справді повірив у те, що колись видавалось нелЮдським: «Прокляття всім, прокляття всім, хто звіром став!» або ж «Велика ідея потребує великих жертв. Але хіба то є жертва, коли звір звіра їсть?»

П. Тичина – один із найвизначніших діячів українського модернізму, громадський діяч, перекладач із багатьох мов. В офіційних біографіях датою його народження вказують 27 січня (за іншою версією – 23). Певно, це лише одна із причин, чому я наважилась на допис. Попри те, що минуло понад 50 років відколи догасла свічка земного життя «князя української поезії», поет продовжить бути у своїх творіннях і в пам’яті сучасників/наступників. Щоб не переповідати біографію, пропоную вам переглянути відео за покликанням, яке залишаю нижче:

https://www.youtube.com/watch?v=PnYuj4y3gIQ&t=48s

Він, чутливий до лЮдського болю гуманіст, вразливий «сонячний» лірик, якому довелося «скинути» кордоцентричну сутність у світі, призначеному для жорстокіших та зліших. А відмовившись від серця, яке становило найбільшу складову частину молодого Творця, став переляканою оболонкою, забитою в куток подобою себе, що раз-по-раз здригається, промовляючи словами Плужникового Галілея:

Гей, спокійні, досвідчені! Всякі!
Ви!
Чиї щелепи мов обценьки!
Я тихенький, тихенький. Тихіш од трави…
Взагалі я дуже тихенький.

Утім, не міг би він так сказати, бо:

І такий я злиденний увесь,
І убого мені, убого...
І Тичина, і Рильський, й Олесь...
І нікого-нікого... (Є. Плужник, «Галілей»)

Із щоденника П. Тичини

Історія творчої, а відтак особистої долі П. Тичини дуже сумна. Поет уберігся від фізичної смерті – на відміну від багатьох сучасників-діячів періоду Розстріляного Відродження (духовно-культурне та літературно-мистецьке покоління 20–30 рр. ХХ ст.), але поплатився надзвичайно дорогою, як для митця, ціною: внутрішньою свободою. Цензура вбиває геніїв. Юрій Лавріненко у літературній сильветі для антології «Розстріляне Відродження» писав: «Серед загального терору Москви на Україні, який через його несамовиті масштаби можна було б назвати катастрофою природи, Тичину врятували: його ім’я, відоме тоді за межами СРСР, його згода продемонструвати свою повну капітуляцію перед Москвою і московським диктатором. Великий поет цілковито зник зі сцени – з’явився безоглядний одописець тирана і російської зверхности, безпоетичний сталінський лавреат і безвладний президент Верховної Ради УРСР». Можливо, дещо гіперболізовано, але цілком справедливо.

Пригадую, раніше сприймала П. Тичину як одного з парнасівців – така вже відірвана від реального життя, мистецьки далека для звичайної людини із посереднім рівнем літературної обізнаності постать… У народі (особливо серед старших людей) ставлення до Тичини неоднозначне. Певно, найбільшу кількість анекдотів / пародійних рим я чула саме про нього. І то не якісь добрі жарти – від деяких рядків волосся дибки стає:

Стоїть у полі, мов дубина
Павло Григорович Тичина…

***
Дайте мені кирпичину,
Я уб’ю Павла Тичину.

***
Ой, Павло Тичина —
Любий наш проХвесор,
Пишеш ти, як Пушкін,
Та нема Дантеса…
Дайте кирпичину!
Я уб’ю Тичину!

На V з’їзді письменників України. П. Загребельний і П. Тичина, 1966 р.

Ці пародії дотепер на диво популярні: дещо трансформувавшись, вони просочились у середовище школярів та студентів. За життя поету часто дорікали через сліпе безхребетне служіння режиму, але чи можна закинути бодай щось за поезію, написану ще «вільним генієм». Як-от за цей вірш зі збірки «Сонячні кларнети» (1918):

Не Зевс, не Пан, не Голуб-Дух,
Лиш Сонячні Кларнети.
У танці я, ритмічний рух,
В безсмертнім — всі планети.

Я був — не Я. Лиш мрія, сон.
Навколо — дзвонні згуки,
І пітьми творчої хітон,
І благовісні руки.

Прокинувсь я — і я вже Ти:
Над мною, підо мною
Горять світи, біжать світи
Музичною рікою.

І стежив я, і я веснів:
Акордились планети.
Навік я взнав, що Ти не Гнів, —
Лиш Сонячні Кларнети.

Відносно недавно оприлюднили чудовий, на мою думку, авдіо-візуальний проєкт «Фокстроти», який допомагає знати відповідь на запитання «Як би мала звучати українська популярна музика, якби до створення її долучилися поети, що жили 100 років тому?»: 

Тичина. Кларнети

Ще не зламаний, молодий і гармонійно цілісний, він був ладен влаштовувати повстання і бунтувати, проте обирав незгасиме горіння. Тичина – один із найсвітліших авторів наших 20-х років ХХ століття (і це попри те, що у Києві пережив Українську Революцію і тринадцять кривавих змін влади. Ю. Лавріненко зазначив, що «тут він став найбільш геніяльним поетом Українського Відродження»). Революція для поета – «це доба розпинання Христа» (за В. Стусом). Тичина приймав її, але не витримував усіх жахів. Тоді, у період безжалісний до людини і вирішальний для народу, з’являється образ розтерзаної і зажуреної матері, що подібна на біблійну – чисту і непорочну – Марію. 

Найменше хочу копирсатися у внутрішньому світі, розкладаючи на атоми причини та наслідки відступництва, переходу в догідництво, через що його звинувачували ще за життя. Зокрема й інші митці – ті, хто обрав говорити або ж мовчати до останнього. Ті, кого машина фізично «перемолола», назавжди залишилися кричущими образами сильної волі. Сам Тичина визнавав свою неготовність страждати й піддавати стражданням. Самокритичний, ніжний і зболений дійсністю («Я весь в болях, мов хрест в коралю»), він не мав де прихилити голови, тому обирав утечу. Принаймні так мені бачиться – ми ж ніколи не знатимемо, що насправді відбувається всередині. 

Із щоденника, січень 1921 р.

Єдине, у чому я переконана, – іншого вибору не мав. Якщо спершу бажання (ви)жити стає надто важким хрестом, згодом пристосовуєшся і проковтуєш камінь, з яким (нехай боячись кожного шороху) живеш виживаєш.

Творчість і спогади мистецьких сучасників/наступників (а поколіннєва різниця добряче впливає на сприйняття, робить його гострішим або ж навпаки) – один із найнадійніших ключів до розуміння, в якому світі формувався, жив автор: це дає відчуття історичного контексту. Оскільки творчість бажано спершу відчути, а потім критично осмислювати та оцінювати, говорити про поезію Павла Тичини не буду. Краще зацитую невеликий фрагмент написаної Василем Стусом статті «Феномен доби». Сам автор перетинався з ним двічі – під час якоїсь наукової конференції та в президії: «Пізніше мені розповідав товариш, який бачив його за кілька місяців до смерті: в мертвій квартирі сидить поет, що колись був живий, а на полиці, поруч із книжками, лежить густо присипаний давнім порохом колосок. І все це тільки повторювало давно знане й нібито бачене.

І коли, хупавий і просвітлений, він лежав в урядовому будинку на Інститутській і тонкоголосий хор вивищувався над цим вертикальним склепом, я зрозумів, що фізична смерть тільки наблизила поета до життя, що тепер він куди натуральніший за того манекена, якого я бачив у 64 (65?) році».  

Діаманти, присипані попелом, залишаються діамантами – варто пам’ятати. За два роки до смерті П. Тичина записав:

На те я лірик, щоб запитувать,

не тільки холодно озватися,

не тільки лозунги почитувати,

а – дивуватись,

дивуватися!

На цьому й хочу завершити. Ні, навіть обірвати думку.  Думаю, поету все ж вдалося сказати саме те, що хотів донести.

Марина Горбатюк

2 коментарі:

  1. Сьогодні маловідомою є сторінка жертовності Павла Тичини, його щирого українолюбства. Саме Тичина повертав імена загубленим і заклеймованим, як от Василю Мисику чи Олені Журливі, турбувався про українську мову, літературу, культуру. Використовував для цього усі важелі, якими його "нагородила" влада. Подивіться на інтер'єри меморіальної квартири- я їх бачу щодня, бо працюю в музеї поета- вони наскрізь просякнуті любов'ю до рідного народу. Люблю Павла Тичину. Вважаю, що його подвиг суспільству ще належить оцінити.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Щиро вдячні за Ваш коментар. Тичина надзвичайний, про нього можна говорити дуже і дуже довго. Тішить те, що дедалі більше матеріалів потрапляють у вільний доступ. Потрохи починаємо доростати до наших Геніїв...

      Видалити