субота, 15 жовтня 2022 р.

Хто я такий? Хто ти такий? Хто ви такі?

 

Кадр із фільму Ірини Цілик «Я і Фелікс»

 

З твого минулого майже нікого не залишилося, майже не залишилося і тих, із ким можна сісти й пригадати, кому можна сказати, розтягуючи слова: «А памятаєш, як…»

Майже нікого.

Артем Чех, «Хто ти такий?»

 

Чех, Артем

Хто ти такий? – Чернівці : Видавець Померанцев Святослав  на замовлення Міжнародної літературної корпорації Meridian Czernowitz, 2021. – 304 с. 


Риторичне запитання-вигук «Хто ти такий?» прошиває книжку червоною ниткою модифікацій «Хто я такий?» та мовчазно-кричущим «Хто ви такі?». Новий роман із багатозначною назвою, написаний Артемом Чехом упродовж 2018–2020 рр., вийшов друком у вересні 2021-го та став Книгою року ВВС-2021. 

Основні події розгортаються у 1989–2006 рр. в самому серці країни – Черкасах, хоча часопростір твору значно ширший, оскільки чимало інших дат і місць побіжно охоплено екскурсами в минуле персонажів. 

Один із головних героїв, Фелікс Ігнатьєв, свідоме життя віддав військовій справі, дослужився до офіцера, упродовж восьми років воював в Афганістані, аж поки у вісімдесят дев’ятому не комісували: «Після поранення, важкої контузії і полону московське керівництво глибоко в ньому засумнівалося. За законом, в очікуванні переходу на пенсійне забезпечення він мусив піти працювати хоч кудись. Хоч кудись – а саме вантажником на макаронну фабрику». Фелікс із дружиною та донькою мешкав у новобудові, грошей в сім’ї не бракувало, втім, ще під час його перебування на фронті подружжя почало руйнуватися. Повернення лише пришвидшило процес: усіма силами він намагався уникати домашніх, переїхав в окрему кімнату, названу ним каютою (кімнату дружини називав музеєм, доньчину – печерою), працював, у вільний від роботи час тинявся містом.

***

Одній працівниці макаронної фабрики ножем відрізало пів пальця, саме  тоді Фелікс проходив повз гурт жінок, які кричали, обступивши одна одну. Спробував надати домедичну допомогу, перебув до приїзду швидкої – так вони познайомились з Лідою. Як на мене, саме з цього епізоду починається гіпернатуралістичність книжки епохи, а особливо – описаних автором подій.

Вже згодом чоловік переїде в її квартиру, час від часу (деколи надовго) безслідно зникатиме разом зі своїм перегаром, шкіряним плащем і білими полосками адідасівських штанів. «Хто ти такий?», – питатиме Фелікс головного героя, п’ятирічного Тимофія (онука Ліди), на початку книжки. «Хто я такий?», – запитуватиме себе Тимофій згодом.

Цікаво, що образ Фелікса раніше з’явивлявся в іншому романі А. Чеха під назвою «Район Д». Натомість у найновішій книжці автор поглибив і розширив персонажа крізь призму спілкування з дитиною: на дорослого [пошрамованого зламами й особистими трагедіями] афганця ми дивимось очима хлопчика, найважчі життєві випробування якого розпочнуться саме з появою, як сказано в анотації, ворога і друга, мучителя і наставника. Їхні взаємини детальніше вихоплені з життя, ніж стосунки Фелікса зі старшими людьми або Тимофія з однолітками: фрагментарне співіснування цих двох – дивне й болісне, а попри те – найбільш щире, до того ж не лише в доброзичливих чи нейтральних станах. Межа цієї щирості найкраще виявляється в моменти ненависті.

Несподіваний прихід чужого знищив наївний прекрасний світ головного героя, чиїм першим завданням відтоді стало виживання. Втім, Фелікс, як на мене, ненавмисне забрав у хлопчика повітряний міф дитинства. Навіть потреба виживання спричинена не лише діями / поведінкою / станами колишнього афганця, хоча саме через нього відбувся розкол у сім’ї – Тимофієва мама  не сприймала постійно п’яного чоловіка Ліди, кімнати розмежували ковдрою, і ця тканина не лише обмежила вільне пересування квартирою, вона стала символом вимушеного подріблення бабусиної любові, якою жінка тепер ділилася не лише з онуком. Певно, найбільша причина руйнування Тимофієвого світу в тому, що дорослі герої надто часто поводились по-дитячому безвідповідально щодо себе і щодо найближчого оточення. Самотність (=неприйнятність / відштовхування) та бідність супроводжували хлопчика відколи йому 7(?), особливо загострившись у підліткові роки.

Фелікс був лише лакмусовим папірцем, рушієм і гальмом багатьох процесів. А попри те він був і людиною. Лише йому вдалось розуміти, підтримувати, навіть по-своєму полюбити Тимофія тоді, коли поруч не залишалось нікого. Фелікс вкинув у темряву його найкращі часи, але став єдиним джерелом світла у найгірші.

«Хто ти такий?» – історія багатьох перетворень та перевтілень. Персонажі ведуть сюжет, свідомо чи несвідомо обираючи несподівані манівці, провокуючи чимраз більші випробування. Їх простір деформується під впливом їхніх же травм – хоча йдеться не лише про травми, радше про механізми виживання в суціль травматичному для Тимофія світі. Якщо на початку ми ще чітко чуємо голос автора [всюдисущого – який усе знає], то на етапі розгортання подій він наче розсіюється в просторі. Його наявність, так само, як його відсутність, дуже органічна, а все ж – що не менш важливо – не порушує особисту сферу тих, кому на сторінках книжки було надано можливість (про)мовчати, (за)говорити й (за)кричати після тривалої мовчанки самого А. Чеха, адже «Хто ти такий?» створено на основі автобіографічних подій.

За жанровими ознаками цей текст – роман-виховання (від нім. Bildungsroman), автор простежив формування особистості Тимофія від 5 до 20+ років. Моє ставлення до героїв зазнавало трансформацій і деформацій, але жодного разу не виникло бажання дати оцінку чиїм-небудь діям. Зрештою, загальна динамічність оповіді не залишала часу на роздуми. Говорити чи писати про книжку складно. Певно, найважливіше – не вдатись у дидактизм, не почати розкладати сюжет на атоми, не вишуковувати деталі й прийоми тощо.

Зрештою, її варто відчути й прожити –

в собі.


Немає коментарів:

Дописати коментар