вівторок, 26 квітня 2022 р.

«Підсумовуючи мовчання» Ігоря Калинця

Поетична збірка молодого автора під  назвою «Підсумовуючи мовчання» вийшла друком у Мюнхені в 1971 році (більшість книжок із доробку були оприлюднені за кордоном через радянську цензуру). Вона входить до циклу «Пробуджена муза». Стержнем внутрішнього світу поета, його опорою, є любов до людей, зокрема й до найближчих, але – що важливо та характерно – особисте здатне переходити у національне, відтак і в загальнолюдське.

Калинець, І.
Поезії 
/ І. Калинець ; авт. передм. Е. Соловей. – Львів : Піраміда, 2008. 1 – 608 с. - (Бібліотека Шевченківського комітету) (Випущено на замовлення Державного комітету телебачення і радіомовлення України за програмою "Українська книга").

Покликання на перше видання збірки, видане у Мюнхені: https://diasporiana.org.ua/wp-content/uploads/books/1789/file.pdf

Ігор Калинець народився 9 липня 1939 у місті Ходорів (нині Львівської області). У 1956–1961 роках навчався на філологічному факультеті Львівського університету. Після закінчення навчання  працював у Львівському обласному державному архіві (1961–1972).

Через рік після оприлюднення «Підсумовуючи мовчання» він, на кілька місяців пізніше від дружини, опиниться за гратами за участь у дисидентському русі, розповсюдження антисовіцької пропаганди. Калинець міг піти шляхом Тичини, перетворитись на типового віршописця, відкинути максималістичні поривання до свободи у всіх сенсах і жити як типова радянська людина, але він не став. Мовчання виявилось легшим, тому щойно відчув відхід поезії – відпустив її. Був 1981 рік. Після двох муз прийшла творча тиша, але тоді, у часи «…мовчаня», слова переповнювали.    

Його «поява» в українсьому літературному процесі дала змогу вести дискусії про необароко: вважають, що вітчизняне бароко – одне із джерел інспірації автора. Іншим, беззаперечно, є творчість добре знаного поету Богдана-Ігоря Антонича. 

Метафори Калинця сягають глибоко у колективну підсвідомість чи несвідомість (?), пробуджуючи знання про небачене; вони зачіпають найчутливіші рецептори-носії спільноукраїнської пам’яті, яку автор намагається поставити на сторожі проникнення вар’ятства. А воно насправді глибоко вкорінене (або ж штучно вросле) – як бур’ян. Його тексти написані не для докору, не для сухої констатації фактів абощо – перш за все, це внутрішньо прожитий/осмислений автором досвід. Він може бути реальним або уявним.

Якщо говорити саме про «Підсумовуючи мовчання» – це книжка тонкого інтелектуального бунту, біблійних алюзій та філософських відкритів. Синкретичним є візуальний складник оформлення збірки – ці пізньомодерністичні ікони(!) Р. Петрука, що дивляться незадоволено-викривлено-претензійно, наче чекають на щось. А чекають, певно, на рух: тому що й самі такі, хоча вихоплені статичною долею секунди вмілої руки ілюстратора. 

Зображені карикатурно, на злобу дня, образи євангелістів, того-хто-несе-свій-хрест, того-хто-стукає(тому-відчиняють),зрадника Юди з числа апостолів та інших – наче заклик до Правди. Усе таємне стане очевидним, а торжество Правди рано чи пізно відбудеться. Але скільки доти втрат має трапитись?..

Християнська етика у нас, українців, і справді глибоко закорінена, поети є чи не найбільшими її носіями (з їхнім вічним пориванням до справедливості, правди, ідеального світу=утраченого раю тощо). Бог або відсутність Бога у кожного різна, утім, складно знайти бодай одного письменника, що за всю творчу біографію оминув його згадкою. 

Поки читала збірку, в голові чітко лунало «дежавю». Наче описане Калинцем – це те, що мало статися, що відбулось уже зі мною, з нами, з ними, з усіма, або те, що колись на власні очі бачила – пам’ятаю найтонші деталі, або ще: це було відомо десятки років тому, а нині відбувається знову. 

Підміноване (поки що образно) місто – насправді більш індивідуальне, ніж колективне: передчуття зламу життя. Конкретного життя. Передчуття викидання із зону комфорту, в якій – твій дім, твої друзі, ТВОЇ (ВАШІ) вулиці, дороги, будинки тощо. І це НАШЕ нині стало особливо відчутним для кожного українця.

Ігор Калинець незаслужено недооцінений, хоча зараз відбувається те, що мало б відбутися ще давно: час цінувати живих митців. Тим паче, це не пересічний писака – автор 17 майстерних поетичних збірок. Його творчість багато в чому перегукується зі стилем пізніх шістдесятників та інших колег поперу, а все він посідає своє, унікальне місце в когорті українських літераторів.

Мені здається, літературне покоління Калинця – одні з найтолерантніших, найбільш солідарних та найвідвертіших, саме тому їм так важко було вжитись на «веселому цвинтарі» імперського покруча – СРСР. І можливо, саме тому вони намагалися об’єднуватись, гуртуватись, взаємодіяти. А через це (і ще – ніжність, дитинність, вразливість та ЛЮБОВ) так боляче ламались, коли втрачали своїх.

Зрештою, 

але чому б тоді

не підсумувати своє

мовчання

Немає коментарів:

Дописати коментар