…нам потрібні свідки наших спогадів, або хоча б ті, що зможуть прийняти на
себе всю цю колючу лавину своєї пам’яті… а потім ти живеш, дихаєш, снуєш тим
світом, повсякчас віддираючи від шкіри, ніби тонюсінький жорсткий пластир – від
ледь присохлої подряпинки на коліні, чужу і таку вже свою пам’ять...
Роксолана Жаркова, «Біжи, Еврідіко!»
Біжи, Еврідіко! [оповідання, новели, образки] / Роксолана Жаркова. – Брустури : Дискурсус, 2023. – 152 с.
«Біжи,
Еврідіко!» – найновіша книжка сучасної української письменниці
Роксолани Жаркової. У ній, як пише авторка, зібрано різні тексти – «за часом і місцем творення, за тематикою й
проблематикою, за способом оповіді, за кількістю земного і водного». Саме земному
та водному началам письменниця присвячує збірку, проте ніщо неповне, неможливе
без повітря й вогню, які перманентно живуть у всьому, що нас оточує. Приборкавши їх, можна приборкати світ, проте це не є метою головних героїв і героїнь, що біжать від
себе, до себе, у себе, здіймаючи куряву й вітер, порушуючи сталість
простору. У передмові Роксолана Жаркова зазначає: «Герої та героїні моїх історій долають власні траєкторії руху, живуть у
своїх крихких тілах, носять у них свої притишені болі, особисті драми, дитячі
страхи і дорослі втрати. Їхні марафони теж виснажливі, драматичні і
травматичні. Вони тікають від ран минулого і загроз майбутнього, від складних
виборів і раптових кульмінацій, від попелу війни, скляних уламків ілюзій,
кровотеч (не)любові, їдкого сорому, нудотного приниження. Вони шукають свою
мову і свою територію, своїх співрозмовників і своїх співмовчальників. Вони
знаходять Дім у своїй самотності. Вони біжать у надії встигнути сказати щось
важливе, щось про те, ким вони є, звідки вони є».
ВІЙНА
«То чому завжди війна?» – словами головного героя «НепрОстих» Тараса Прохаська. І знову, знову ми повертаємось до початку, до точки відліку – Чому завжди втеча? Чому пам’ять така нетривка й ненадійна? Чому вона (ви)тривала? Чому любов, чому смерть? Чому? Тексти, написані після початку повномасштабної війни, інакші. Вони гостріші й конкретні.
«Біжи, – казали їй, – це може статися вже скоро. Міста обставлено ворожими
танками, з кордонів сунуть гради і смерчі, небом кружляють бойові літаки
замість весняних ластівок. Часу зовсім мало. Ось тобі в руки твоя ляклива
валізка, де вкинуто нашвидкуруч усе, чим і ким ти жила донині», – сказано головній героїні образку «Біжи, Еврідіко!». І
вона біжить. По спіралі, спікаючись об історію, натрапляючи на змій
незахищеними ступнями, гублячи себе, минуле, теперішнє, майбутнє… Її біг
циклічний – бо ж і її пращури так само втікали від війни, залишаючи позаду тих,
кого любили і тих, хто любив їх. Вони помирали на чужині і вдома – від горя чи
від бомбардувань. «Мовчи, дівчинко.
Зціпивши зуби, стиснувши біль в кулаки, заплющивши очі від знемоги. Не
озирайся, бо повернешся знову туди, звідки тікаєш – до Маріуполя, чи Харкова,
чи Краматорська, чи Сєвєродонецька…».
«О, діво Маріє, дай мені сили витерпіти», – каже головна героїня іншої історії («Усі твої імена»), і ця наївно-дитяча молитва відлунює понад світом еврідік та орфеїв, чиї втечі – симптоматичні: «Тому Еврідіка мусить бігти, наступаючи на отруйних змій, вмирати й оживати знову. Еврідіка мусить бігти і бути біженкою для себе самої, пілігримкою, емігранткою, утікачкою…» («Біжи: від себе і до себе).
Не завжди можна визначити реальну часову тривалість творів, дату початкових подій і фінальних, проте навіть у такій невеликій за обсягом збірці авторка охопила своєю увагою понад півтора століття – від другої половини ХІХ до 20-х рр. ХХІ ст. Роксолана Жаркова пише про Ольгу Кобилянську, Лесю Українку, Марію Урбанську, Володимира Івасюка та про багатьох інших жінок і чоловіків, чиї історії мусили бути ословлені. У книжці багато землі, води, повітря й вогню, саме тому, читаючи ці історії, не задихаєшся, а оновлюєшся, згадуєш як дихати.
Книжку можна взяти у фонді відділу абонемента.
Марина Горбатюк
Немає коментарів:
Дописати коментар