вівторок, 25 лютого 2025 р.

«Андрій Лаговський» Агатангела Кримського: раціональне VS емоційне у романі

 


23 лютого учасники книжкового клубу «Пере(ПРО)читання» обговорили роман «Андрій Лаговський» Агатангела Кримського.  Своїми думками поділилася модераторка Марина Горбатюк:

«Було багато розмов навколо тем сексуальності, орієнтації, орієнталізму, патріотизму, хвороб епохи fin de siècle, інтертекстуальності тощо. 

Можна написати сухо: використали біографічний, імагологічний та ін. методи. Але літературознавчі терміни краще прибережу для наукових статей. Багато за що можна хвалити цей текст, але краще все ж висловлю, що не сподобалось:

 – дуже різкий перехід від першої частини, коли головний герой втікає від матері. Вона «темна», морально бридка й чужа йому жінка, вона принижується перед багатими дамами (=принижує і його), намагаючись вдавати з себе людину, якою не є. Він зневажає її за плазування – натомість їй достатньо дрібки уваги від «вищого товариства». І все б нічого, якби сам Лаговський не став таким же у другій частині. Він ідеалізує сімʼю, з якою зблизився. Вони вважають його диваком, «дитиною», хоча й на позір добре ставляться. Оболонка, може, й інакша, а суть одна: Лаговський поводиться так само, як матір, яку він за це зневажав. До того ж, він чудово усвідомлює свій суспільний статус у порівнянні зі Шмідтами;

 – одночасна схильність головного героя до істерії, імпульсивних слів/дій і аскетизму, інтровертивності викликала у мене дисонанс;

 – поет-математик. Математик-поет))))

Я вірю в те, що таке існує, звісно. Але історія описана з позиції гуманітарія. Сфера інтересів, від якої головний герой реально «горить» – гуманітарна. Бо й сам автор у тому розуміється краще. Ну, але то його воля робити Лаговського точником;

 – усі жіночі образи, окрім художниці (фактично, архетипний образ Касандри) – банальні, примітивні, нецікаві, хтиві. Натомість усі чоловіки освічені й класні. А хто не такий – про тих просто автор мало писав і не встиг розкрити.

Тазашо;

 – деякі елементи обірвані, деякі персонажі (для мене особисто) не дуже зрозуміло навіщо введені. Мені сподобалося, що немає однозначно позитивних і негативних героїв, це в дусі модернізму і тд. Але моментами все занадто ідеалістично: мати за 7 років втрачає бажання підлещуватись до вищого товариства (ніби ніколи й не було), стає «домашньою». Молодші Шмідти з щирою схильністю поновлюють спілкування з Лаговським. Особливо наївно виглядав момент, коли Костянтин і Аполлон розчулились від фотокартки з віршем Лаговського, хоча за кілька місяців до того Аполлон недбало закинув вірш, написаний головним героєм спеціально для нього.


Понаписувала тут різного. Хто дочитав – молодець. Ну і наостанок – гарна цитата з роману:

«…я вже додумався як слід до тієї немудрої істини, що людям любіш бачити поетичну тканину, а не ткальну машину, і що поетів краще зовсім не бачити або треба бачити не щодня, а хіба зрідка… ну, заходити до них, приміром, раз на рік, як ви оце й зробили. Лучче бачити самісінький естетичний їхній бік і не вглядатися й не знати того, що в них єсть спільнолюдське. В щоденній розмові, в щоденнім баченні, в щоденних відносинах поет неодмінно наскучить і набридне… наскучить іще тяжче навіть, ніж проста «прозаїчна» людина».



Матеріал із facebook-сторінки Марини Горбатюк.


Немає коментарів:

Дописати коментар