Худ. Юліан Буцманюк. Проповідь Івана Вишенського |
Іван Вишенський (близько 1550 – після 1621) – український релігійний і літературний діяч раннього нового часу, преподобний. Православний монах, письменник-полеміст консервативного, ортодоксального напрямку.
Вважають, відомий полеміст був родом із містечка Судова Вишня, що на Львівщині – прихильником цієї
теорії був Іван Франко, дотепер припущення щодо місця народження залишається
офіційно визнаним, хоча деякі дослідники, покликаючись на фрагментарні згадки у
творах самого І. Вишенського, пропонують інші версії. Зокрема йдеться про перебування
на Волині – молоді роки майбутнього діяча минали в Луцьку, він добре знав це
місто та його звичаї, мав доволі вільний спосіб життя, товаришував з
католиками. Закликаючи
православних не слухати католицьких проповідників, пише: «І я колись у тій пробі був і латинського оратора слухав. Через те хочу
тихо, покірливо нагадати (аби ви стереглися пильно таких медових слів, у яких
живе трутизна), як латинський оратор, майстер за достойністю сану, мав дружбу
зі мною в Луцьку і не утаїв переді мною тілесної пожадливості, якою був
переможений, тобто він прагнув блуду від цнотливої дівиці і не міг досягти того
повабками, оскільки був рябий. А як того досяг? Ото так, розкажу тобі,
солодкими словами й бесідами звабив дівицю і при допомозі тієї словесної
улесливості цноти дівицю таки звабив» (сучасною українською мовою переклав В. Шевчук).
Коли саме І. Вишенський покинув світське життя й подався в ченці, сказати складно. Деякі дослідники вважають, що це сталося ще задовго до Берестейської унії, у 70-х або 80-х роках XVI ст. Подавшись на Афон, письменник проходив через
землі Болгарії й Македонії. Про це опосередковано свідчить десятий розділ «Книжки», який має розлогу назву «Новина,
чи звістка про те, як знайшли тіло вбитого Варлаама, архієпископа Охридського,
у місті Велісі, який постраждав за істину й був кинутий у ріку, що зветься
Вардар. Як його знищили, а потім перенесли те триблаженне тіло до Охрида. І
нині в мертвих воно більше, як у живих суще, чуда творить і проповідує таїнство
воскресіння і надію прийдешнього віку, до решти осоромлюючи та викриваючи світ
і світодержця-диявола».
Система
поглядів Івана Вишенського близька до переконань Томаса Мора, Еразма
Ротердамського, Томаса Мюнцера та ін.
Незважаючи на заперечення полемістом «латинської вченості», він не виходить за
межі пошуків католицьких і протестантських мислителів XVI століття.
З
перших кроків літературної діяльності полеміст посів позицію оборонця
політичних, економічних і релігійних прав українського народу. Вже в «Писанні
до всіх взагалі в Лядській землі живучих» (початок 1590-х років) він запитував
: «Де ж нині в Лядській землі віра, де
надія, де любов, де правда і справедливість суду ?.. Все смертоносний гріх, все
пеклом, адом й геєною вічною смердить…».
1596–1616 рр. виявилися найпліднішими у творчості І. Вишенського. Письменник був глибоко вражений подіями
1596 р. Берестейська унія викликала в нього обурення, і він написав низку
творів на захист православ’я. Першим таким твором стало «Послання до князя
Василя Острозького» (1598–1599) [засудження книжки П. Скарги «Sinod brzeski»]. Другим твором письменника цього періоду є «Порада,
як себе очистить церква Христова», яка була ніби частиною «Послання», але
становила окремий трактат. Різкій критиці в ньому піддано православне
духовенство, яке прийняло унію. В «Пораді» звучала ідея природної рівності всіх
людей, з якої випливає й соціальна рівність.
А втім, ставлення Івана Вишенського до світського світу –
проблематичне питання з огляду на
те, що полеміст багато років провів на Афоні,
народного життя не знав і в одному з творів, відповідаючи на запрошення повернутися
в Україну, писав: «Я з народом заповітів
не закладав і відповідей не творив; народу я не знаю, бесідою з ним не
спілкувався і на очі не здибувався». А все ж упродовж 1604–1606
pp. І. Вишенський відвідав Україну –
письменника не раз просили повернутись на
батьківщину в скрутні для православних часи.
Спочатку він зупинився на кілька місяців в Угорниках (там жив його афонський друг Іов Княгиницький), а потім, очевидно, подався до Львова, де на нього чекали братчики. У Львові був недовго, бо
не зійшовся в поглядах з керівниками братства – переїхав спершу в Уневський монастир, прожив там 1,5 р., а потім
повернувся на Афон.
Попри
тотальні заперечення матеріального світу, І. Вишенський уважно спостерігав за
розмаїттям засуджуваних ним принад. Протиставлення простим людям, бідноті, тих,
хто дбає не про вічне життя, а лише про власні статки, набирає форми осуду
суспільної верхівки: «Ви їх пот мішки повні грішми, злотими, талярами, півталярами, орти,
четвертаки і потрійники напихаєте, суми докладаєте в шкатулах... А тіє бідниці
шелюга, за що солі купити, не мають... Тіє хлопи з одноє мисочки поливку альбо
борщик хлебчють, а ми предся по кількодесять півмисків розмаїтими смаками
уфарбованих пожираєм...».
Іван
Франко писав: «Івана Вишенського
зачисляють звичайно до полемістів, що боронили православіє проти заходів
латинства та унії. Се вірно, але тільки в часті. Властивої полемічної
аргументації в його писаннях не так багато, як би веліла догадуватися назва
полеміста, та й то властиві догматичні дискусії у нього не оригінальні, а взяті
переважно з сучасних руських або польських полемічних творів. Головна сила
полеміки Вишенського, яка дуже часто переходить у сатиру, лежить у його глибокім
розумінні етичної сторони спору між латинниками й православними, а головна
сила його таланту в ілюструванні релігійних віроучень та суспільно політичних
відносин прикладами, подробицями та порівняннями, взятими з дійсного життя».
Характерними рисами
письменницького індивідуального
стилю полеміста є:
«момент присутності», що створює «імітацію діалогу»;
емоційність, експресія, котра досягається за рахунок «допиту» опонента, внутрішньої незгоди з ним, запальності, звинувачень;
використання біблійних мотивів, образів, міфів, притч;
вживання яскравих неологізмів;
звертання, запитання, оклики;
гротескно-сатиричне зображення дійсності, наявність карикатурних портретів.
простота і ясність викладу;
У
1610 р. І. Вишенський збирався ще раз відвідати Україну,
але захворів.
Про останні роки життя достовірних відомостей нема. Помер на Афоні, очевидно, в 20-х роках XVII ст. У 1633 р. чернець Леонтій у листі до львівського
міщанина Миколи Золоторуцького згадує про «великого старця Іоанна Вишенського
святогорця» вже як про покійного.
Письменницька
діяльність І. Вишенського тривала
понад 25 років.
Немає коментарів:
Дописати коментар